ΤΟ ΑΓΙΟ ΠΝΕΥΜΑ ΜΑΘΗΜΑ 1

Εισαγωγή

Εισηγητής: Γιώργος Γούδας

   Όλοι μας λίγο – πολύ, έχουμε κατά καιρούς ποθήσει και λαχταρήσει να ήμασταν με τον Κύριο Ιησού τότε στη Ναζαρέτ, να Τον βλέπουμε όπως οι μαθητές, να Τον ακούγαμε όπως οι μαθητές, να μας διακονούσε όπως τους μαθητές! Όμως κάποια στιγμή ο Κύριος είπε το εξής εκπληκτικό στους δικούς Του: «Συμφέρει εις εσάς να απέλθω ΕΓΩ!» Τότε  η λύπη γέμισε την καρδιά τους και ο Κύριος συνέχισε: «…διότι, αν δεν απέλθω, Ο ΠΑΡΑΚΛΗΤΟΣ δεν θέλει ελθεί προς εσάς – αλλ’ αφού απέλθω, θέλω πέμψει Αυτόν προς εσάς!» (Ιωάννης 16:6,7). Τους συνέφερε, γιατί ενώ είχαν φυσικά τον Χριστό δίπλα τους, την ημέρα της Πεντηκοστής, είχαν τον  Χριστό πνευματικά μέσα τους! Πριν την Πεντηκοστή είχαν τον «Άνθρωπο των θλίψεων»δίπλα τους, μετά την Πεντηκοστή το Άγιο Πνεύμα έφερε τον Αναστημένο Χριστό μέσα τους!

   Έτσι, το πρώτο πράγμα που ο Κύριος έκανε μετά των Ανάληψή Του, αλλά και το πρώτο μετά την Ανάστασή Του προκαταβολικά, ήταν να στείλει το Άγιο Πνεύμα. Πήρε από τον Πατέρα την υπόσχεση του Αγίου Πνεύματος και σαν δώρο το έδωσε στην Εκκλησία Του! (Πράξεις 2:33).

   Η κάθοδος του Αγίου Πνεύματος, ως προς την εγκαθίδρυση μιας νέας Οικονομίας, είναι μοναδικό και ανεπανάληπτο συμβάν, όπως μοναδικό συμβάν και ανεπανάληπτο είναι η Ενσάρκωση του Κυρίου, ο Θάνατος, η Ανάσταση και η Ανάληψή Του. Από την ημέρα της Πεντηκοστής και ύστερα, το Άγιο Πνεύμα ενεργεί όπως ποτέ πριν στο παρελθόν. Όπως ο Κύριος Ιησούς ανέλαβε την ανθρώπινη φύση, χωρίς να την αφήσει ποτέ πλέον, έτσι και το Άγιο Πνεύμα διάλεξε την Εκκλησία σαν τόπο διαμονής και κατοικίας, σαν Ναό!

   Υποσχέσεις της Παλαιάς Διαθήκης όπως, (Ησαΐας 44:3, Ιεζεκιήλ 39:29, Ιωήλ 2:28) εκπληρώθηκαν την ημέρα της Πεντηκοστής και ο κάθε πιστός μπορεί να πάρει μέρος σε ό,τι του ανήκει μέσα από την εκπλήρωση, γιατί το Άγιο Πνεύμα είναι ήδη εδώ! Πρώτα, στη γη εμφανίστηκε Αυτός που θα κατείχε το Πνεύμα στην πληρότητά Του, ώστε… Ησαΐας 11:2, 61: 1,2 και στη συνέχεια Αυτός ο Ίδιος Το έδωσε στην Εκκλησία. 

   Ο Κύριος όχι μόνο γεννήθηκε από το Άγιο Πνεύμα, όχι μόνο Χρίστηκε με Άγιο Πνεύμα, αλλά και διακόνησε και πέθανε και αναστήθηκε με το Άγιο Πνεύμα! Αυτή η κατοχή Του Πνεύματος από τον Κύριο, είναι τόσο απόλυτη, ώστε ο Ένας ταυτίζεται με τον Άλλο – «Το Πνεύμα του Χριστού!». Παράλληλα, «όποιος προσκολλάται με τον Κύριο είναι έν Πνεύμα!». Ο Κύριος με την Ανάστασή Του γίνεται «Πνεύμα Ζωοποιούν!», ενώ ο Πατέρας έχει εξαποστείλει στις καρδιές μας «Το Πνεύμα του Υϊού!». Τώρα, στα δεξιά του Πατέρα ο Κύριος κατέχει «…τα Επτά Πνεύματα του Θεού!» (Το Άγιο Πνεύμα στην πληρότητά Του!).

   Ο όροι, «Πνεύμα Θεού και Πνεύμα Χριστού» εναλλάσσονται στην Αγία Γραφή και αυτό γιατί η σχέση είναι μοναδικά στενή! (Ιωάννης 14:26, 15:26, 16:7). Ο Υιός στέλνει το Πνεύμα του Πατέρα! Το Πνεύμα δε μιλά αφ’ εαυτού Του, αλλά μιλάει ό,τι ακούει, όπως ο Κύριος λαλούσε μόνο ό,τι άκουγε από τον Πατέρα! Δεν υπάρχει ανταγωνισμός στην Τριάδα! Υπάρχει μόνο αγάπη – αναγνώριση – υποταγή – αρμονία! Όπως ο Κύριος στη γη δόξαζε τον Πατέρα, έτσι και ο Παράκλητος δοξάζει τώρα τον Χριστό! (Ιωάννης 16:13,14). Είναι ο Κύριος Ιησούς που βαπτίζει με Άγιο Πνεύμα. Ο Κύριος έφερνε μαρτυρία για τον Πατέρα, το Πνεύμα φέρνει μαρτυρία για τον Υιό! Ο Υιός με τη σειρά Του δια του Αγίου Πνεύματος αποκαλύπτει τον Πατέρα!

Το Άγιο Πνεύμα έχει δύο κύριες αποστολές:

  1.   Έρχεται για τους πιστούς (Εκκλησία) ώστε να μείνει – διακονήσει (Ιωάννης 14:16, 15:26, 16:7) ενώ παράλληλα ο κόσμος δεν μπορεί να Το λάβει.
  2. Έρχεται για τον κόσμο με σκοπό να ελέγξει για αμαρτία, για δικαιοσύνη και για κρίση (Ιωάννης 16:8-11).

   Το Άγιο Πνεύμα είναι ο «Άλλος Παράκλητος» που έχει σταλεί στους πιστούς, για να κάνει σ’ αυτούς, ό,τι ο Κύριος έκανε όταν ήταν εδώ στη γη! Δυστυχώς πάντοτε, η Χριστιανική Εκκλησία έχει έναν αριθμό μελών, που μοιάζουν με εκείνους τους μαθητές της Εφέσου (Πράξεις 19:2). Έχουν ακούσει κάτι για το Άγιο Πνεύμα, αλλά Εκείνος παραμένει ο Μεγάλος Άγνωστος! Όμως πρέπει να ξέρουμε πως ό,τι χρειαζόμαστε ο Θεός τα αποκάλυψε και τα αποκαλύπτει με το Πνεύμα Του (Α’ Κορινθίους 2:11). Κάθε πιστός πρέπει να γνωρίζει: Β’ Κορινθίους 13:5 και ότι το Άγιο Πνεύμα κατοικεί μέσα του (Α’ Κορινθίους 6:19). Το Άγιο Πνεύμα είναι σήμερα, όπως ήταν πάντα η μεγάλη ανάγκη της Εκκλησίας! Να γιατί ο Παύλος προσευχόταν (Εφεσίους 1:17-19, 3:14-19) και υπενθύμιζε στον Τιμόθεο, πως οτιδήποτε του έχει εμπιστευθεί ο Κύριος, αυτός καλείται να φυλάξει «…διά του Πνεύματος του ενοικούντος» σ’ αυτόν! (Β’ προς Τιμόθεο 1:14).

   Έτσι το μεγάλο δώρο του Πατέρα, μέσω του οποίου έχω σωτηρία και είμαι αποδεκτός από Εκείνον, είναι ο Υιός και παράλληλα το μεγάλο δώρο του Υιού που στέλνει σε μας από τα χέρια του Πατέρα, για να εφαρμόσει μία εσωτερική και αποτελεσματική σωτηρία, είναι το Άγιο Πνεύμα!

   Μια συστηματική διδασκαλία για το Πρόσωπο – Έργο – Χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος είναι αναγκαία για κάθε πιστό του Κυρίου.  Το Άγιο Πνεύμα έχει γίνει «Ο Μεγάλος Ξεχασμένος» στην Εκκλησία του Χριστού. Ενώ ο Κύριος είπε: «Και θέλω παρακαλέσει Τον Πατέρα και θέλει σας δώσει Άλλον Παράκλητον διά να μένη μεθ’ ημών εις τον αιώνα» (Ιωάννης 14:16), η Εκκλησία αγνοεί Εκείνον που θα είναι αιώνια μαζί της!

   Ο Κύριος Ιησούς πριν φύγει για τη δόξα, μίλησε και δίδαξε για το Άγιο Πνεύμα στους δικούς Του («Πνευματολογία»). Μεγάλα τμήματα του 14ου και 16ου κεφ. του Ιωάννη, είναι αφιερωμένα στο Άγιο Πνεύμα! Έτσι Αυτός, ο Άλλος Παράκλητος, επιβάλλεται να γίνει κατανοητός από κάθε πιστό. Το Άγιο Πνεύμα, μέσα από τη διδασκαλία του Κυρίου, γίνεται το υψηλότερο σκαλοπάτι στο Απολυτρωτικό Σχέδιο του Θεού, στην Αποκάλυψη του Θεού πριν τη δοξασμένη Δεύτερη Έλευση.

   Η Ημέρα της Πεντηκοστής εγκαινιάζει μια νέα οικονομία, την Οικονομία του Αγίου Πνεύματος. Το Άγιο Πνεύμα γίνεται πλέον το όργανο, ώστε η Χάρη του Θεού να γίνεται αποτελεσματική και η εκπλήρωση της απολύτρωσης δυνατή. Από το Άγιο Πνεύμα πηγάζουν η αποκάλυψη, ο φωτισμός, η αναγέννηση, η μετάνοια, το να ελεγχθεί  – αφυπνισθεί – πεισθεί ένας αμαρτωλός – «…θέλει ελέγξει τον κόσμον…». Μετά τον Γολγοθά και την Ανάσταση – Ανάληψη, ο Κύριος έδωσε την έμφαση στη διακονία του Αγίου Πνεύματος (Πράξεις 1:8), ενώ παράλληλα δια Πνεύματος Αγίου είχε δώσει οδηγίες, διδασκαλία, εντολές.

   Και όταν το Άγιο Πνεύμα έπεσε σε μια προσευχόμενη Εκκλησία, τότε η Οικονομία του Αγίου Πνεύματος άρχισε. Όμως, ενώ η Εκκλησία πιστεύει στο Άγιο Πνεύμα, αγνοεί το Άγιο Πνεύμα! (παράδοξο). Το Σύμβολο της Πίστεως έχει δέκα άρθρα για το Πρόσωπο και το έργο του Χριστού και μόνο ένα για το Πρόσωπο και το Έργο του Αγίου Πνεύματος. Σε πολλές Εκκλησίες θα δινόταν η ίδια απάντηση: «Ουδέ αν υπάρχει Πνεύμα Άγιο ακούσαμε!»

   Είναι όμως τόσο σημαντικός ο ρόλος του Αγίου Πνεύματος! «…ουδείς δύναται να είπη (συνειδητά και γνήσια) Κύριον Ιησούν ειμή διά Πνεύματος Αγίου!» Δεν είναι – ήταν – θα είναι ούτε η εξυπνάδα μου, ούτε η μόρφωσή μου, ούτε η λογική μου που με ικάνωσαν να ομολογήσω και να ομολογώ γνήσια τον Κύριο! Ήταν και είναι αποκλειστικά και μόνο η διακονία και ενέργεια του Αγίου Πνεύματος! Για να μιλήσω για τη Βασιλεία του Θεού, πρέπει να δω τη Βασιλεία του Θεού και για να δω αυτή τη Βασιλεία, πρέπει να γεννηθώ Άνωθεν! Η Εκκλησία του Ιησού Χριστού αποτελείται από άτομα που φωτίσθηκαν, πείσθηκαν, οδηγήθηκαν και οδηγούνται από το Άγιο Πνεύμα και στα οποία το Άγιο Πνεύμα θέλει να κατοικεί και να τα πληρώνει! Το να αγνοώ το Θαυμαστό Πρόσωπο και τη Θαυμαστή διακονία του Αγίου Πνεύματος, σημαίνει άγνοια του σκοπού της Απολύτρωσης

   Όταν πιστεύω στον Χριστό, τότε γίνομαι μέτοχος του Αγίου Πνεύματος και γεύομαι «δυνάμεις του Μέλλοντος Αιώνος!» (Εβραίους 6:4,5). Ό,τι θα γνωρίζω στην πληρότητα στο μέλλον, τώρα έχω αρχίσει να το γεύομαι!

   ΤΟ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΕΡΓΟ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΒΑΣΙΖΕΤΑΙ ΣΤΗ ΔΥΝΑΜΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ. ΟΦΕΙΛΩ ΝΑ ΑΔΕΙΑΖΩ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΟΥ ΚΑΙ ΝΑ ΓΕΜΙΖΩ ΜΕ ΤΟ ΑΓΙΟ ΠΝΕΥΜΑ.

   Ο δρόμος του Σταυρού ανοίγει τον δρόμο για την Πεντηκοστή. Το θέμα δεν είναι «αν έχει κόσμο η Εκκλησία!» Το θέμα είναι αν αυτός ο κόσμος έρχεται σε έλεγχο, πείθεται για την αμαρτία και μετανοεί. Το θέμα δεν είναι να υπάρχουν «καλοί Χριστιανοί», αλλά πιστοί με τον Καρπό του Αγίου Πνεύματος. Αυτό γίνεται μόνο όταν το Άγιο Πνεύμα ανεμπόδιστα κατοικεί και έχει κάνει τα σώματά μας, Ναό Του! Το Άγιο Πνεύμα αποτελεί την κραυγή του ανθρώπου και το Δώρο του Θεού!

Ο άνθρωπος έχει δύο μεγάλες πνευματικές ανάγκες:

α) Συγχώρεση

β) Δικαιοσύνη (αγαθότητα).

   Όσο οι ανάγκες αυτές δεν εκπληρώνονται, η θέση του ανθρώπου καθίσταται απελπιστική. Ο Θεός άκουσε αυτή την πρώτη κραυγή για  συγχώρηση και την απάντησε στον Γολγοθά! (Ιωάννης 3:16) Αυτό είναι το δώρο του Θεού = Σωτηρία – «η ανεκδιήγητος Δωρεά Αυτού!»

   Αλλά επίσης, ο Θεός άκουσε και τη δεύτερη κραυγή για αγαθότητα – δύναμη και την απάντησε στην Πεντηκοστή! Ο Θεός δε θέλει να έλθουμε στον Χριστό με πίστη, να πάρουμε συγχώρηση και μετά να ζούμε μια νικημένη – μίζερη – αδύναμη ζωή. Αντίθετα, θέλει να «υπεραυξάνει η πίστη και να πλεονάζει η αγάπη μας!» και «να εκπληρώσει πάσαν ευδοκίαν αγαθοσύνης, και το έργο της πίστεως εν δυνάμει!» (Β’ Θεσσαλονικείς 1:11,12). Έτσι μαζί με το Δώρο της Συγχώρεσης, ο Θεός χορηγεί και το Δώρο του Αγίου Πνεύματος. Ο Παράκλητος γίνεται η πηγή της δύναμης που συναντά τις ανάγκες μας και μας οδηγεί στην ελευθερία του Πνεύματος και στην απόλαυση της «εν Χριστώ» ζωής.

Ο άνθρωπος, λοιπόν, χρειάζεται:

  1. Το Έργο του Χριστού υπέρ αυτού     
  2. Το Έργο του Αγίου Πνεύματος Εντός αυτού

   Χριστός για την αιώνια ζωή και Χριστός δι’ Αγίου Πνεύματος για την  εσωτερική ζωή. Μια καρδιά πλυμένη με το Αίμα και πληρωμένη με το Πνεύμα.

  • Το 1ο συμβάν – (Ενσάρκωση) σήμανε την Απολυτρωτική Είσοδο του Θεού στην ανθρώπινη ιστορία και εμπειρία.
  • Το 2ο συμβάν – (Εξιλασμός – Θάνατος) σημειώνει πώς ο Δίκαιος δικαιώνει τον ασεβή!
  • Το 3ο συμβάν – (Ανάσταση) σημειώνει το θρίαμβο του Θεού και του πιστού, πάνω στον σατανά και τις δυνάμεις του.
  • Το 4ο συμβάν – (Ανάληψη) δείχνει το «Αμήν» του Πατέρα στο «Τετέλεσται» Του Υϊού, την απόκτηση της αιώνιας Λύτρωσης.
  • Το 5ο συμβάν – (Πεντηκοστή) βεβαιώνει ότι δοξάστηκε ο Κύριος και ότι η απολύτρωση εφαρμόζεται πλέον αποτελεσματικά, τόσο στη ζωή του πιστού ατομικά, όσο και της Εκκλησίας συλλογικά. → «…ο Ιησούς έτι δεν εδοξάσθη!». Η Ημέρα της Πεντηκοστής είναι η Αρχή του Θερισμού – συγκομιδής του Θεού στον κόσμο! Ο θρίαμβος θα ολοκληρωθεί με τη Δεύτερη Έλευση του Χριστού.

   Τώρα ο Κύριος, από τα δεξιά του Πατέρα στον ουρανό, ασκεί τη Βασιλεία Του, που ενεργείται μέσα μας δια του Αγίου Πνεύματος. Μέσω της Πεντηκοστής, το Άγιο Πνεύμα είναι ο σύνδεσμος ανάμεσα στην Πρώτη και στη Δεύτερη Έλευση του Κυρίου, όπου και εφαρμόζει την απολύτρωση που εργάστηκε ο Κύριος στις καρδιές των ανθρώπων  (Εφεσίους 1:13,14). Οι μέρες που ζούμε, είναι μέρες όπου επιβάλλεται μια μεγάλη πνευματική αλλαγή. Αλλαγή σ’ εμάς, ώστε οι άνθρωποι να γεννηθούν «άνωθεν». Ένα Έργο που θα κάνει ο Λόγος και το Πνεύμα του Θεού, ώστε η ψυχή να είναι ασφαλής στη δύναμή Του και μακάρια στην αγάπη Του. Η ψυχή θα δει τη Βασιλεία και θα πειραματιστεί τα χαρακτηριστικά της! – «…δικαιοσύνη και ειρήνη και χαρά, εν Πνεύματι Αγίω». Η Εκκλησία οφείλει να κατανοήσει τα Λόγια του Κυρίου: «συμφέρει εις εσάς να απέλθω ΕΓΩ!». Εάν δεν έλθει ο Άλλος, τότε ο Πρώτος δεν μπορεί να γίνει κατανοητός! Η μεγάλη πνευματική αποζημίωση της αναχώρησης του Σωτήρα στη δόξα, είναι η Έλευση του Πνεύματος στη γη! Η πνευματική παρουσία του Αγίου Πνεύματος και του Αναστημένου – Δοξασμένου Χριστού, είναι πιο πολύτιμή και αναγκαία από τη φυσική παρουσία Του Χριστού.