ΤΟ ΑΓΙΟ ΠΝΕΥΜΑ ΜΑΘΗΜΑ 4
Τα ονόματα του Αγίου Πνεύματος (συνέχεια)
Εισηγητής: Γιώργος Γούδας
2. Το Πνεύμα του Θεού
«…και το Πνεύμα του Θεού κατοικεί εν υμίν» (Α’ Κορ. 3:16). Τώρα στο όνομα «Πνεύμα» προστίθεται η έκφραση «του Θεού». Με αυτή την ονομασία δίνεται έμφαση στη θεία φύση και δύναμη του Πνεύματος. Τώρα δεν είναι απλώς «Το Πνεύμα», αλλά «Το Πνεύμα του Θεού»!
3. Το Πνεύμα του Ζωντανού Θεού
Το Άγιο Πνεύμα ονομάζεται «το Πνεύμα του ζωντανού Θεού» (Β’ Κορ. 3:3) «…με το Πνεύμα του Θεού του ζώντος…». Ο Απ. Παύλος αντιδιαστέλλει τις εντολές του Θεού που γράφτηκαν με μελάνι σε λίθινες πλάκες, με το Λόγο του Θεού που είναι γραμμένος στις σάρκινες πλάκες της καρδιάς από το Άγιο Πνεύμα, που εδώ καλείται, το «Πνεύμα του Θεού του ζώντος». Αυτό το όνομα κάνει τον Θεό μια ζωντανή πραγματικότητα στην προσωπική μας ζωή και εμπειρία! Έτσι ο Θεός δεν είναι κάτι το διανοητικό, μια ιδέα, μια αντίληψη, αλλά μια θαυμαστή πραγματικότητα. Υπάρχουν πολλοί που πιστεύουν διανοητικά τον Θεό, έχουν μια σωστή αντίληψη θεολογικά – περί Θεού και μπορούν να συζητούν για τον Θεό. Είναι το έργο του Αγίου Πνεύματος να παρουσιάσει τον Θεόν περισσότερο από μια θεολογική γνώση. Είναι το Πνεύμα του ζωντανού Θεού και είναι το έργο Του, να κάνει τον Θεό έναν ζωντανό Θεό σ’ εμάς, έναν Θεό που να έχουμε κοινωνία μαζί Του, να Τον γνωρίζουμε περισσότερο και να καλλιεργούμε σχέσεις αγάπης και φιλίας μαζί Του!
Πολλοί είναι οι πιστοί που έχουν έναν Θεό, που υπήρξε ενεργητικά, έπραξε και μίλησε, έναν Θεό που έδρασε στη δημιουργία του σύμπαντος, που έδρασε στις μέρες του Μωϋσή, του Ηλία και του Κυρίου Ιησού και των Αποστόλων, αλλά που τώρα έχει παύσει να ζει και να ενεργεί! Μελετούν πώς μίλησε και τι έκανε σ’ εκείνους, αλλά δεν προσδοκούν να μιλήσει σ’ αυτούς. Σ’ αυτή την κατάσταση έρχεται το Άγιο Πνεύμα με το όνομα «το Πνεύμα του Θεού του ζώντος» να μας συστήσει έναν Θεό που ζει και ενεργεί και μιλάει σήμερα, έναν Θεό έτοιμο και πρόθυμο να έλθει κοντά μας, όπως ήλθε στον Αβραάμ, στον Μωϋσή, στον Ησαΐα, στους Αποστόλους, στον ίδιο τον Κύριο Ιησού!
Μακάριος και ευλογημένος εκείνος ο πιστός, που γνωρίζει το Άγιο Πνεύμα σαν το Πνεύμα του ζωντανού Θεού και συνεπώς έχει έναν πραγματικό Θεό, έναν Θεό που ζει σήμερα, στον Οποίο μπορεί να βασιστεί και που είναι Έτοιμος να φροντίσει για τις υποθέσεις και τα ζητήματα της καρδιάς του!
4. Το Πνεύμα του Χριστού
Γιατί το Άγιο Πνεύμα καλείται έτσι; (Ρωμ. 8:9)
α. Γιατί είναι το δώρο του Χριστού
Το Άγιο Πνεύμα δεν είναι μόνο το δώρο του Πατέρα, αλλά και το δώρο του Υϊού επίσης. Στο Ιωάννης 20:22, διαβάζουμε: «…ενεφύσησε και λέγει προς αυτούς, Λάβετε Πνεύμα Άγιον…». Εδώ το Άγιο Πνεύμα είναι η πνοή του Χριστού όπως επίσης είναι και η πνοή του Θεού, Πατέρα. Είναι ο Χριστός που πνέει πάνω στον πιστό και του μεταδίδει το Άγιο Πνεύμα. Ο Πατέρας σε απάντηση της προσευχής του Υϊού χορηγεί το Άγιο Πνεύμα (Ιωάν. 14:15-17). Στις Πράξεις 2:33 είναι ο Ιησούς που υψωμένος στα δεξιά του Θεού, παίρνει το Άγιο Πνεύμα από τον Πατέρα και το χορηγεί στην Εκκλησία. Στο Ματ. 3:11, διαβάζουμε ότι είναι ο Ιησούς, ο βαπτίζων με Άγιο Πνεύμα! Στο Ιωάν. 7:37-39, ο Ιησούς προσκαλεί όποιον διψά να πηγαίνει σε Εκείνον να πίνει, όσον αφορά τα ποτάμια του ζωντανού νερού! Είναι ο δοξασμένος Ιησούς που γεμίζει τον πιστό με Άγιο Πνεύμα. Έτσι το Άγιο Πνεύμα ονομάζεται το Πνεύμα του Χριστού εφ’ όσον ο Κύριος μας παρουσιάζεται σαν Εκείνον που δίνει το Άγιο Πνεύμα.
β. Γιατί είναι το έργο του Αγίου Πνεύματος να μας αποκαλύψει τον Χριστό!
«Εκείνος θέλει δοξάσει Εμέ, διότι εκ του Εμού θέλει λάβει και αναγγείλει προς εσάς» (Ιωάν. 16:14) και (Ιωάν. 15:26). Αυτό είναι το μεγάλο έργο του Αγίου Πνεύματος, να ελέγχει περί αμαρτίας, όσον αφορά τον Κύριο Ιησού, να μαρτυρεί και να αποκαλύπτει τον Χριστό στους ανθρώπους. Έτσι, σαν Εκείνον που έρχεται να αποκαλύψει τον Ιησού Χριστό, καλείται το Πνεύμα του Χριστού. – «Ουδείς δύναται να είπει Κύριον Ιησούν…».
γ. Γιατί είναι το έργο Του να σχηματίσει τον Χριστό σαν μια ζωντανή παρουσία μέσα μας!
Στην Επιστολή προς Εφεσίους 3:16,17, ο Παύλος προσεύχεται και ζητά από τον Πατέρα, να δώσει στους πιστούς της Εφέσου να κραταιωθούν «εν δυνάμει διά του Πνεύματος Αυτού εις τον εσωτερικόν άνθρωπον», με σκοπό να κατοικήσει ο Χριστός «διά της πίστεως» στις καρδιές τους. Αυτό το έργο κάνει το Άγιο Πνεύμα και σήμερα στις καρδιές των πιστών. Σχηματίζει τον ζωντανό και αναστημένο Κύριο Ιησού μέσα μας! Ακριβώς όπως το Άγιο Πνεύμα κυριολεκτικά και φυσικά σχημάτισε τον Ιησού Χριστό στην κοιλιά της Παρθένου Μαρίας, έτσι τώρα ο Παράκλητος πνευματικά, σχηματίζει τον Κύριο Ιησού στις καρδιές μας. Κάνει τον Ιησού μια ζωντανή πραγματικότητα μέσα μας.
Αυτό είναι το προνόμιο του κάθε πιστού, να ξέρει ότι ο Ζωντανός Χριστός μορφώνεται μέσα μας με τη δύναμη του Αγίου Πνεύματος, στο μέτρο βέβαια που αφήνουμε το Άγιο Πνεύμα να έχει τον έλεγχο και την κυριαρχία στη ζωή μας. Η μόρφωση του Χριστού στις καρδιές των πιστών, ήταν η αγωνία και οι ωδίνες του Παύλου! (Γαλ. 4:19). Έτσι το Άγιο Πνεύμα, επειδή ακριβώς σχηματίζει τον Ιησού Χριστό μέσα μας, ονομάζεται «Το Πνεύμα του Χριστού».
5. Το Πνεύμα του Υϊού
«Και επειδή είσθε υϊοί, εξαπέστειλεν ο Θεός το Πνεύμα του Υϊού Αυτού εις τας καρδίας σας, Το Οποίον κράζει, Αββά, ο Πατήρ» (Γαλ. 4:6). Αυτό το όνομα είναι στενά συνδεδεμένο με την ευλογία της υϊοθεσίας μας «εν Χριστώ». Είναι το Πνεύμα του Υϊού του Θεού που μαρτυρεί για την υϊοθεσία μας. Η σκέψη είναι ότι το Άγιο Πνεύμα είναι ένα Υϊκό Πνεύμα που ιδρύει σχέση υϊκή – παιδιού προς πατέρα – με τον Θεό και μαρτυρεί και συστήνει την υϊοθεσία μας (Ρωμ. 8:16).
Αν γνωρίζουμε ότι έχουμε πάρει το Άγιο Πνεύμα με αυτό το όνομα, τότε θα έχουμε μια αντίληψη σωστή για τη σχέση μας με τον Θεό, σαν Πατέρα. Δε θα Τον υπηρετούμε πλέον καταναγκαστικά, με φόβο, με ταραχή, αλλά σαν παιδιά Του, ζώντας σε χαρούμενη ελευθερία! Όταν πήραμε το Άγιο Πνεύμα, δεν πήραμε ένα πνεύμα δουλείας για να φοβόμαστε πάλι, αλλά ένα Πνεύμα υϊοθεσίας διά του Οποίου κράζομεν, Αββά, ο Πατήρ (Ρωμ. 8:15).
6. Το Άγιο Πνεύμα
Αυτό είναι το όνομα του Τρίτου Προσώπου, με το Οποίο είμαστε περισσότερο εξοικειωμένοι. Αυτό το όνομα δίνει έμφαση στον ηθικό χαρακτήρα του Πνεύματος. Το Τρίτο Πρόσωπο είναι Άγιο! Είμαστε τόσο εξοικειωμένοι μ’ αυτό το όνομα, ώστε χάνουμε τη βαρύτητα και τη σπουδαιότητά Του. Αν καταλαβαίναμε βαθύτερα ότι είναι Άγιο Πνεύμα, τότε σαν τα Σεραφείμ στην όραση του Ησαϊα, θα κράζαμε: «Άγιος, Άγιος, Άγιος!…». Όμως πόσο απερίσκεπτα, τόσο συχνά, συζητάμε και προσευχόμαστε γι’ Αυτό. Προσευχόμαστε να έλθει το Άγιο Πνεύμα στην Εκκλησία μας, στην καρδιά μας, αλλά το ερώτημα είναι, τι θα βρει όταν έλθει; Θα βρει μια καρδιά που θα μπορεί να ενεργήσει και να αναπαυθεί, ή το αντίθετο;
Όμως όποια και αν είναι η κατάστασή μας, στις καρδιές και στην εκκλησία, το Άγιο Πνεύμα είναι έτοιμο να έλθει δυναμικά. Εάν παραδώσουμε τον έλεγχο σ’ Αυτό και Του επιτρέψουμε να φέρει κάθε σκέψη, κάθε φαντασία, κάθε συναίσθημα, κάθε σκοπό και κάθε πράξη σε συμφωνία και ταύτιση με το δικό Του θέλημα. Ας μη ξεχνάμε ποτέ, όταν προσευχόμαστε, ότι το Άγιο Πνεύμα είναι Άγιο!
7. Το Πνεύμα της υπόσχεσης
Εφεσ. 1:13 – «…εσφραγίσθητε με το Πνεύμα το Άγιον της επαγγελίας…» – Το Άγιο Πνεύμα είναι η μεγάλη υπόσχεση του Πατέρα και του Υϊού. Σ΄αυτή την οικονομία, το Άγιο Πνεύμα είναι η πιο μεγάλη υπόσχεση (Πραξ. 1:4,5). Η μεγάλη υπόσχεση του Πατέρα, μέχρι την πρώτη έλευση του Κυρίου Ιησού, ήταν το έργο του εξιλασμού από τον ερχόμενο Βασιλιά και Σωτήρα (ο ερχομός του Ιησού). Όταν όμως ο Κύριος ήρθε, πέθανε, αναστήθηκε, αναλήφθηκε και βρίσκεται στα δεξιά του Πατέρα, τότε, η δεύτερη μεγάλη υπόσχεση του Πατέρα ήταν ο ερχομός του Αγίου Πνεύματος, με σκοπό να πάρει μέσα στους μαθητές τη θέση του Ιησού!
8. Το Πνεύμα της αγιωσύνης
Ρωμ. 1:4 – Με την πρώτη ματιά, το όνομα αυτό φαίνεται να είναι το ίδιο με την ονομασία «Άγιο Πνεύμα», αλλά υπάρχει διαφορά. Όπως είδαμε, η ονομασία «Άγιο Πνεύμα» δίνει έμφαση στον ηθικό χαρακτήρα – φύση του Πνεύματος σαν Άγιο, αλλά η ονομασία «Το Πνεύμα της αγιοσύνης», σημαίνει ότι το Άγιο Πνεύμα δεν είναι απλώς Άγιο για τον Εαυτό Του, αλλά μεταδίδει αγιότητα και σε άλλους! Η Αγιότητα του Πνεύματος μεταβιβάζεται στους πιστούς που Το λαμβάνουν (Α’ Πετρ. 1:2).
9. Το Πνεύμα της κρίσης
Ησ. 4:4 – Το Άγιο Πνεύμα καλείται έτσι, γιατί είναι το έργο Του να φέρνει την αμαρτία στο φως, να ελέγξει περί αμαρτίας (Ιωάν. 16:7,9). Όταν το Άγιο Πνεύμα έρχεται στη ζωή μας, το πρώτο πράγμα που κάνει, είναι να μας ανοίξει τα μάτια να δούμε τους εαυτούς μας, όπως ο Θεός τους βλέπει και να αποκτήσουμε την αντίληψη περί αμαρτίας, που έχει και ο Θεός!
10. Το Πνεύμα της καύσης
Ησ. 4:4 – Αυτό το όνομα δίνει έμφαση στην έρευνα, στον καθαρισμό, στον φωτισμό και στο δραστήριο έργο του Αγίου Πνεύματος στην καρδιά μας. Το Άγιο Πνεύμα είναι σαν φωτιά στην καρδιά που κατοικεί. Και σαν τη φωτιά δοκιμάζει, καθαρίζει, εξευγενίζει, καίει, ζεσταίνει, φωτίζει και ενεργεί! Η έμφαση δίνεται στο παραπάνω εδάφιο, στο έργο του καθαρισμού.
11. Το Πνεύμα της αλήθειας
Ιωάν. 15:26, 16:13 – Όλη η αλήθεια είναι από το Άγιο Πνεύμα. Μόνο στο μέτρο που διδασκόμαστε από Αυτό μπορούμε να γνωρίζουμε την αλήθεια για κάθε πνευματικό ζήτημα.
12. Το Πνεύμα της σοφίας και της σύνεσης
Ησ. 11:2, Β’ προς Τιμ. 1:7 – Ώστε εμείς να μπορούμε να μιλάμε για τη σοφία του Θεού (Α’ Κορ. 2:6,7 – 2:13).
13. Το Πνεύμα της βουλής και της δύναμης
Ησ. 11:2 – Το Άγιο Πνεύμα μας δίνει δύναμη να εκτελέσουμε τα σχέδια και τις αποφάσεις που Εκείνο μας ενέπνευσε. Είναι μεγάλο προνόμιο να γνωρίζεις ότι μέσα σου βρίσκεται μόνιμα ένα Πρόσωπο, που σε ικανώνει να βρίσκεις τι πρέπει να κάνεις κάθε φορά, να σε οδηγεί σε σωστά σχέδια και προγραμματισμούς και να σου χορηγεί τη δύναμη να τα εκτελείς για τη δόξα του Θεού (Πραξ. 1:8, 8:29). Πρέπει όμως να είμαι σε συμφωνία – σωστή ομολογία!
14. Το Πνεύμα της γνώσης και του φόβου του Κυρίου
Ησ. 11:2 – Είναι το Έργο του Αγίου Πνεύματος να χορηγεί γνώση περί Θεού, γνώση που θα οδηγήσει σε μια ευλάβεια και σ’ ένα σεβασμό προς τον Θεό που θα εκφράζεται σε μια καθημερινή υπακοή. Ο φόβος του Θεού είναι η αρχή της σοφίας, είναι ζωή (Παρ. 19:23, Εκκλ. 12:13).
15. Το Πνεύμα της ζωής
Ρωμ. 8:2 – Το Άγιο Πνεύμα καλείται έτσι γιατί είναι το έργο Του να χορηγεί ζωή (Ιεζ. 37:1-10). Στην προς Ρωμαίους επιστολή από το 7ο εδάφιο του 7ου κεφαλαίου, ο Παύλος παρουσιάζει μια αντίθεση ανάμεσα στο Νόμο του Μωυσή που είναι έξω από τον άνθρωπο και είναι άγιος, καλός και δίκαιος, αλλά «ανίσχυρος», λόγω της ανθρώπινης φύσης που είναι αμαρτωλή και του ζωντανού Πνεύματος του Θεού μέσα στην καρδιά του πιστού, που τον μεταδίδει πνευματική και ηθική ζωή και συνεπώς νίκη κατά της αμαρτίας (Ρωμ. 8:4).
16. «Έλαιον αγαλλιάσεως»
Έτσι υπαινίσσεται το Άγιο Πνεύμα στην προς Εβραίους επιστολή (1:9) σε συσχετισμό με Πράξεις 10:38 και Λουκ. 4:18. «πώς ο Θεός έχρισε τον Ιησούν… με Πνεύμα Άγιον…» – «Πνεύμα Κυρίου του Θεού είναι επ’ Εμέ, διά τούτο Με έχρισε…». Ο Κύριος Ιησούς χρίστηκε με Πνεύμα Άγιο για τη διακονία Του. Στην προς Εβραίους Επιστολή 1:9 διαβάζουμε ότι χρίστηκε με λάδι αγαλλίασης. Εδώ θυμόμαστε το 2ο συστατικό του Καρπού του Αγίου Πνεύματος, που είναι η Χαρά.
Το Άγιο Πνεύμα καθίσταται μια πηγή άφθονης Χαράς, σ’ εκείνους που το έχουν πάρει με πίστη. Γεμίζει και ικανοποιεί τόσο πολύ την ψυχή, ώστε εκείνο που το λαμβάνει δεν διψάει πλέον (Ιωάν. 4:14). Ο πιστός μπορεί ακόμα και σε περιόδους θλίψης και μάλιστα πολλής, να δέχεται τον Λόγο του Θεού «μετά χαράς Πνεύματος Αγίου!» (Α’ Θεσ/κείς). Όταν ο πιστός πληρώνεται με Άγιο Πνεύμα, τότε ψάλλει με την καρδιά του στον Κύριο και ευφραίνεται. – «…δικαιοσύνη και ειρήνη και χαρά «Εν Πνεύματι Αγίω».
17. Το Πνεύμα της χάριτος
Εβρ. 10:29 – Είναι έργο του Αγίου Πνεύματος να παρέχει και να βιώνει στον πιστό τη χάρη του Θεού που είναι «πολυειδής». Ένα πράγμα είναι να ξέρεις διανοητικά, ότι έχεις πάρει «χάριν αντί χάριτος» και άλλο πράγμα είναι να το γνωρίζεις εμπειρικά. Αυτό γίνεται με τη μυστική ενέργεια του Αγίου Πνεύματος μέσα στις καρδιές μας.
18. Πνεύμα χάριτος και ικεσιών – «είσοδον διά του ΕΝΟΣ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ»
(Ζαχ. 12:10, Ρωμ. 8:26, 27, Ιούδας 20) – Το μυστικό για μια αληθινή και αποτελεσματική προσευχή είναι η γνώση του Αγίου Πνεύματος σαν Πνεύμα χάριτος και ικεσιών.
19. Το Πνεύμα της δόξας
Α’ Πετρ. 4:14 – Όπως ακριβώς το Πνεύμα της αλήθειας χορηγεί την αλήθεια του Θεού μέσα μας και το Πνεύμα της ζωής χορηγεί ζωή, έτσι και το Πνεύμα της δόξας δίνει σε μας, μεταδίδει στις καρδιές μας, τη δόξα του Θεού! Το Άγιο Πνεύμα, σαν Θεός, αφ’ Εαυτού Του έχει δόξα! Είναι ένδοξο, δοξασμένο! Αυτή τη δόξα χορηγεί στις καρδιές μας!
20. Το αιώνιο Πνεύμα
Εβρ. 9:14 – Η αιωνιότητα, η θεότητα και το άπειρο μεγαλείο του Αγίου Πνεύματος απορρέουν από αυτό το όνομα.
21. Ο Παράκλητος
Ιωάν. 14:26 – Αυτό το όνομα σημαίνει τον παρήγορο, εκείνον που προσκαλείται σε βοήθεια, τον βοηθό στο πλευρό κάποιου. Αυτή τη θέση έχει και ο Κύριος Ιησούς (Α’ Ιωάν. 2:1) Η σημασία αυτού του ονόματος είναι σημαντική. Πολλές φορές, όταν σκεπτόμαστε για το Άγιο Πνεύμα, μας φαίνεται ότι είναι πολύ μακριά. Αλλά, όταν Τον γνωρίσουμε σαν Παράκλητο, γίνεται τόσο οικείος και είναι τόσο κοντά μας!
Ο Κύριος Ιησούς που ήταν για τρία χρόνια μαζί με τους μαθητές Του, ονομάζει τον Εαυτό Του «Παράκλητο!» (Ιωάν. 14:16). Κάθε φορά που οι μαθητές βρισκόντουσαν σε ανάγκη, σε δυσκολία στρεφόντουσαν και Αυτόν. Όταν βρέθηκαν στην ανάγκη και την επιθυμία να προσευχηθούν, ρώτησαν τον Κύριο Ιησού να τους διδάξει πώς να προσευχηθούν! Και ο Κύριος τους δίδαξε την ομορφότερη προσευχή που έγινε ποτέ ανά τους αιώνες! (Λουκ. 11:1-4). Όταν ο Πέτρος άρχισε να βυθίζεται στα νερά έκραξε στον Κύριο για βοήθεια (Ματ. 14:30,31).
Σε κάθε περίπτωση οι μαθητές στρεφόντουσαν στον Κύριο. Τώρα ο Κύριος είναι στον Ουρανό, στα δεξιά του Πατέρα και έχει στείλει «Άλλον Παράκλητο», τόσο Θείο όσο Εκείνος, τόσο σοφό όσο Εκείνος, τόσο δυνατό όσο Εκείνος και τόσο αγαπητό και τρυφερό, όπως ήταν και είναι ο Ιησούς!
Αυτός ο Παράκλητος, το Άγιο Πνεύμα είναι τόσο πολύ κοντά μας, δίπλα μας και ακριβέστερα μέσα μας, έτοιμο να βοηθήσει και να ενεργήσει όταν Το εμπιστευθούμε!
Επίσης, η γνώση και η ανταπόκριση με πίστη σ’ αυτό το όνομα θα διώξει μια για πάντα από τη ζωή μας, την αίσθηση και τον φόβο της μοναξιά και τον ίδιο τον φόβο! Κι αυτό γιατί ο καλύτερος φίλος στον κόσμο είναι πλάι μας! Ας θυμόμαστε πάντα το χωρίο Β’ προς Τιμ. 1:7. Τέλος είναι σημαντικό να γνωρίζεις αυτό το όνομα, όταν διακονείς στο έργο του Θεού! Ποτέ δεν είσαι μόνος όταν κηρύττεις, όταν διδάσκεις, όταν επισκέπτεσαι και γενικά σε κάθε προσπάθεια για τη δόξα του Θεού! (Α’ Κορ. 2:4).
Με πολλούς τρόπους ο Παράκλητος στέκει δίπλα μας και μας βοηθά:
- Όταν προσευχόμαστε (Ρωμ. 8:26, 27)
- Όταν μελετάμε το Λόγο (Ιωάν. 14:26)
- Στον προσωπικό ευαγγελισμό (Πραξ. 8:29 – 16:12-14)
- Στον πειρασμό – Κατάκριση (Ρωμ. 8:2)
- Την ώρα του πόνου και του θανάτου (Πραξ. 7:54-60)
- Την ώρα της συμβουλής (Ψαλ. 32:8)
