ΤΟ ΑΓΙΟ ΠΝΕΥΜΑ ΜΑΘΗΜΑ 5

Το Έργο του Αγίου Πνεύματος

Εισηγητής: Γιώργος Γούδας

1. Το έργο του Αγίου Πνεύματος στο υλικό σύμπαν

   Όταν μιλάμε για τη δημιουργία του κόσμου, συνήθως ο νους μας πηγαίνει στον Θεό, με την έννοια του προσώπου του Πατέρα. Όμως, η δημιουργία είναι έργο του Τριαδικού Θεού και το πρόσωπο του Αγίου Πνεύματος έχει πάρει μέρος σ’ αυτό.

   Α. Η δημιουργία του υλικού σύμπαντος και του ανθρώπου είναι αποτέλεσμα της  ενέργειας (και) του Αγίου Πνεύματος

   Διαβάζουμε στον Ψαλμό 33:6 – «Με τον λόγον του Κυρίου έγιναν οι ουρανοί, και διά της πνοής του στόματος αυτού πάσα η στρατιά αυτών». Είδαμε στη μελέτη των ονομάτων του Αγίου Πνεύματος, ότι το Άγιο Πνεύμα είναι μεταξύ άλλων, η πνοή του Θεού. Το εδάφιο αυτό μας διδάσκει ότι όλη η στρατιά του ουρανού, όλος ο αστρικός κόσμος, έγινε από το Άγιο Πνεύμα και στο βιβλίο του Ιώβ έχουμε την εξής αναφορά. «Το Πνεύμα του Θεού με έκαμε και η πνοή του Παντοδυνάμου με εζωοποίησε» (Ιώβ 33:4). Έτσι στα εδάφια αυτά, τόσο η δημιουργία του υλικού κόσμου, όσο και η χορήγηση της ζωής, είναι έργο του Αγίου Πνεύματος.

   Σε άλλες σελίδες της Αγίας Γραφής, το έργο της δημιουργίας αποδίδεται στον Κύριο Ιησού, στο δεύτερο πρόσωπο (Κολοσσαείς 1:16, Εβραίους 1:2). Στην αφήγηση της δημιουργίας, ο Πατέρας, ο Λόγος και το Άγιο Πνεύμα αναφέρονται και ενεργούν. Ο Πατέρας εργάζεται «διά του Υϊού, εν Πνεύματι Αγίω»! – «…και Πνεύμα Θεού εφέρετο επί της επιφανείας των υδάτων» (Γένεση 1:2).

   Β. Η διατήρηση της ζωής – της δημιουργίας – επίσης αποδίδεται στο Άγιο Πνεύμα

   «εξαποστέλλεις το πνεύμα Σου, κτίζονται και ανανεώνεις το πρόσωπον της γης» (Ψαλμός 104:30).

   Αυτό το εδάφιο μας λέει, ότι όχι μόνο όλα τα πράγματα ήλθαν στην ύπαρξη μέσω του Αγίου Πνεύματος, αλλά και διατηρούνται – συντηρούνται από το Άγιο Πνεύμα. Το σύμπαν υπάρχει και συνεχίζει να υφίσταται με τη ζωντανή παρουσία του Αγίου Πνεύματος σ’ αυτό.

   Και οι Πατέρες της Εκκλησίας θεωρούν, ότι είναι το Άγιο Πνεύμα που ζωοποιεί τη φύση! Βλέπουν την Αγία Τριάδα στα  πρώτα εδάφια της Γένεσης και τη σχέση της με τον κόσμο, μια σχέση σύμφωνα με την οποία ο Πατέρας εκδηλώνει την Παντοδυναμία Του, ο Υϊός και Λόγος Του Θεού τη σοφία Του και Το Άγιο Πνεύμα να ζωοποιεί, να τελειώνει και να σφραγίζει τη δημιουργία. Στην αμορφία εκείνη του σύμπαντος, το Πνεύμα του Θεού βρισκόταν προστατευτικά πάνω από τα νερά που κάλυπταν τη γη.

Το Έργο του Ελέγχου του Αγίου Πνεύματος

   Η σωτηρία μας, εμπειρικά, θα μπορούσαμε να πούμε ότι αρχίζει από τη βαθιά συναίσθηση ότι είμαστε αμαρτωλοί και χρειαζόμαστε ένα Σωτήρα. Το Άγιο Πνεύμα είναι Εκείνο που μας οδηγεί σ’ αυτή την ανάγκη (Ιωάννης 16:8-11). Όταν ένα πρόσωπο έρχεται στον Χριστό, αυτό γίνεται γιατί το Άγιο Πνεύμα έχει εργαστεί με πολλούς και ποικίλους τρόπους.

   Σήμερα ο κόσμος χρειάζεται ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ! Η επιστήμη και η τεχνολογία αδυνατούν να αλλάξουν τον άνθρωπο, να τον μεταμορφώσουν. Μόνο ο Θεός μπορεί να το κάνει αυτό. (Β’ Κορινθίους 5:17). Ο Ιωάννης στο 3ο κεφ. αναφέρεται στο έργο του Αγίου Πνεύματος στην αναγέννηση. Ο Νικόδημος ήταν μέλος του Συμβουλίου των Σανχενδρίν, με πλούσια θρησκευτική ζωή «…δάσκαλος του Ισραήλ!» (προσευχές – δέκατα – ευαγγελισμό κ.λπ.) = ένα μοντέλο θρησκευόμενου σήμερα! Όμως, ο Κύριος ξεκάθαρα του είπε: «Πρέπει να γεννηθείς ξανά!» Στο επόμενο εδάφιο, ο Κύριος εξηγεί με το παράδειγμα του ανέμου την εμπειρία αυτή. Είναι «ΑΝΩΘΕΝ» γέννηση! Δεν είναι από τη γη. Δεν είναι από μένα κι από σένα! Έρχεται βασισμένη στο Πρόσωπο και στο Έργο του Χριστού, στο θάνατό Του και στην Ανάστασή Του, έρχεται κάτω από την ενέργεια του Αγίου Πνεύματος.

   Τι σοκ θα ήταν τα Λόγια του Κυρίου στον Νικόδημο, ότι όλη του η θρησκεία ΔΕΝ έφτανε! Είχε έλθει στον Χριστό αποκαλώντας Τον «Διδάσκαλε», αλλά η ανάγκη του ήταν να τον αποκαλέσει «ΣΩΤΗΡΑ»! Ο Νικόδημος χρειαζόταν κάτι περισσότερο από θρησκεία! Χρειαζόταν ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ! Στη φυσική ερώτηση του Νικόδημου: «πώς;…» Ο Κύριος αντιπαραβάλλει τις δύο γεννήσεις:

α. Τη φυσική: «…εκ της σαρκός, σαρξ»

β. Την πνευματική: «…εκ του Πνεύματος, πνεύμα!»

   Ο Κύριος γνώριζε τι υπάρχει στην καρδιά όλων των ανθρώπων από τη στιγμή της γέννησής τους! – «…ο λογισμός της καρδίας του ανθρώπου είναι κακός εκ νηπιότητος αυτού!» (Γένεση 8:21). Û «εκ της καρδίας εξέρχονται διαλογισμοί πονηροί…» (Ματθαίος 15:19–20).  Οι ψυχολόγοι δέχονται ότι «…κάτι δεν πάει καλά με το ανθρώπινο γένος», αλλά διαφωνούν ως προς το πρόβλημα.

   Η Αγία Γραφή όμως λέει, ότι η συμπεριφορά του ανθρώπου έγκειται στην εκλογή του, ως ηθικό, ελεύθερο και διανοητικό όν, να απομακρυνθεί – επαναστατήσει ενάντια στον Θεό. Το πρόβλημα του ανθρώπου στην Αγία Γραφή καλείται… Αμαρτία.    «πάντες ημείς επλανήθημεν…».

   Ο άνθρωπος είναι πνευματικά νεκρός, ενώ ζει φυσικά! Το Άγιο Πνεύμα απουσιάζει από το πνεύμα του ανθρώπου. Δεν έχει ΖΩΗ, απλά υπάρχει! Έτσι μια σημαντική, εκ βάθρων ριζική αλλαγή, είναι ανάγκη να γίνει μέσα στον άνθρωπο. Αυτή την αλλαγή ο άνθρωπος δεν μπορεί να την κάνει, ούτε να την κερδίσει! Ούτε η επιστήμη, ούτε η τεχνολογία, ούτε η φιλοσοφία μπορεί! Μόνο ο Θεός ΔΙΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ!  (Αναγέννηση = η επιστροφή του Αγίου Πνεύματος στο  πνεύμα του ανθρώπου!) Το Άγιο Πνεύμα έρχεται στο δικό μου και δικό σου πνεύμα και φέρνει εκεί τη ΖΩΗ  του Θεού! (επανασύνδεση του πλάσματος με τον Πλάστη). Συμφιλίωση του αμαρτωλού με τον Άγιο Θεό! Το πλάσμα γίνεται «παιδί του Θεού!».

   Κάποτε, πριν την πτώση, ο πρώτος άνθρωπος – ο Αδάμ είχε το Πνεύμα του Θεού, που όμως με την ανυπακοή του Το έχασε → πέθανε πνευματικά. Στο Κατά Λουκά 3:38… λέγεται, «…Του Θεού!». Έτσι το σπέρμα του Αδάμ (εσύ και εγώ) χρειάζεται εκ νέου, ξανά τη ζωή Του Θεού! Αυτή η αποκατάσταση γίνεται αποκλειστικά με Τον Δεύτερο Αδάμ = Χριστός Þ «Πνεύμα Ζωοποιούν!» Û «Εν Αυτώ ήτο ζωή!» Þ «Η ζωή εφανερώθη» σε μας που είμαστε «εκ φύσεως τέκνα οργής!». Για να έλθει ο άνθρωπος στην ευλογημένη αυτή θέση της Αναγέννησης, το Άγιο Πνεύμα ελέγχει τον άνθρωπο, καλεί και φωτίζει! Ένα από τα πιο τρομερά αποτελέσματα που η αμαρτία έχει φέρει είναι η πνευματική τύφλωση. Ο άνθρωπος  δεν βλέπει ότι είναι αμαρτωλός και δε δέχεται (υπερηφάνεια) ότι είναι τέτοιος! (Β΄ Κορινθίους 4:4). Μόνο το Άγιο Πνεύμα μπορεί να ανοίξει τα  πνευματικά μάτια! Μόνο το Άγιο Πνεύμα μπορεί να μας πείσει για την αμαρτία και μόνο Αυτός μπορεί να μας ανοίξει τα μάτια, ως προς την Αλήθεια του Ευαγγελίου. «Το Πνεύμα της Αλήθειας». Στα Λόγια του Κυρίου στο Κατά Ιωάννη 16:8–11, βρίσκουμε το έργο του Αγίου Πνεύματος: «…θέλει ελέγξει τον κόσμον, περί αμαρτίας, και περί Δικαιοσύνης και περί κρίσεως!».