ΤΟ ΑΓΙΟ ΠΝΕΥΜΑ ΜΑΘΗΜΑ 7

Η Κατοίκηση του Αγίου Πνεύματος

                                                          Εισηγητής: Γιώργος Γούδας

Η ΚΑΤΟΙΚΗΣΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ = ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΣΤΟΝ  ΠΙΣΤΟ

   Ιεζεκιήλ 36:26,27 – Εδώ έχουμε δύο πράγματα, που όμως πάνε μαζί! Τη Μεσσιανική ελπίδα και την προσδοκία Του Πνεύματος! Ο Θεός ζητά άτομα για να εκπληρώσει σ’ αυτά, αυτή τη θαυμαστή Του υπόσχεση! Το έργο Του Υϊού και η επιθυμία του Πατέρα, βρίσκουν την εκπλήρωσή τους με την Πεντηκοστή, όπου η καρδιά του ανθρώπου γίνεται «κατοικητήριο του Θεού».

   Το Έργο του Αγίου Πνεύματος δεν εξαντλείται στο να ελέγξει για αμαρτία, να οδηγήσει σε μετάνοια και να αναγεννήσει. Το Έργο Του είναι πολύ πιο βαθύ και πλήρες: Θέλει να κατοικεί στον πιστό ΜΕ ΤΕΤΟΙΟ ΤΡΟΠΟ, ώστε να πληρώνει τον πιστό! Βλέπουμε αυτόν το συσχετισμό – κατοίκησης και πλήρωσης – στην προσευχή του Απ. Παύλου, στο 3ο κεφάλαιο, της προς Εφεσίους Επιστολής. «…να κατοικήσει ο Χριστός… να  πληρωθείτε Με όλο το  πλήρωμα Του Θεού». Κατοικώντας έτσι, μπορεί ανεμπόδιστα να αποκαλύπτει όλα τα πλούτη του Πατέρα και τη δόξα του Υϊού.

   Η φράση: «…νέο Πνεύμα θέλω εμβάλλει εν υμίν…» σημαίνει την Κατοίκηση και Ανακαίνιση του Αγίου Πνεύματος στο ανθρώπινο πνεύμα. Ο Θεός ζητά χώρο, κατοικία, για να έλθει να αναπαυτεί – ευλογήσει – εργαστεί. Είδαμε πως ο άνθρωπος που ανοίγει την καρδιά του στον Χριστό, γεννιέται από το Άγιο Πνεύμα: «…το γεγεννημένον εκ του Πνεύματος είναι πνεύμα». Όμως το Άγιο Πνεύμα δε θέλει απλά να Αναγεννήσει τον πιστό, αλλά να κατοικήσει με τέτοιο τρόπο, ώστε ο Χριστός να μορφώνεται! Όλη η ομορφιά και η ευλογία της Εκκλησίας, απορρέει από το ανεμπόδιστο έργο της κατοίκησης και της  πλήρωσης με το Άγιο Πνεύμα. Το Πνεύμα του Θεού, λοιπόν, στο πνεύμα του ανθρώπου!

   ΙΕΡΕΜΙΑΣ 31:33 <=> 32:40 – Η ανθρώπινη καρδιά, είναι πλασμένη για να κατοικείται από Τον Θεό! Η αμαρτία ήλθε και έφερε αποξένωση και μόλυνση. Όμως το Άγιο Πνεύμα εργάζεται για αποκατάσταση!

   Αυτό είναι δυνατόν τώρα, στο Πρόσωπο και στο Έργο του Ιησού Χριστού. Ο Θεός δεν κτίζει απλά «ένα καλό σπίτι», αλλά έρχεται ο Ίδιος να κατοικήσει προσωπικά και να μορφωθεί μέσα μας! Το Άγιο Πνεύμα λοιπόν, κάνει την κατοικία Του σ’ εκείνον που αναγεννάται! (Α’ Κορ. 3:16, 6:19). Η Εκκλησία σαν ένα σώμα κατοικείται από το Πνεύμα του Θεού και ο πιστός, ως άτομο, κατοικείται από το Άγιο Πνεύμα. Αυτό ήθελε να πει ο Κύριος Ιησούς στους μαθητές Του: «…και εν υμίν θέλει είσθαι!».

   Στην Παλαιά Διαθήκη το Άγιο Πνεύμα ήταν «επί», προσωρινά και με κάποιο σκοπό και έργο – «…περιεχύθη επί τον Γεδεών…». Επίσης, αποσυρόταν! «…και το Πνεύμα το Άγιον Σου μη αφαιρέσεις απ’ Εμού!» Στα Ευαγγέλιατο Άγιο Πνεύμα ήταν «μεθ’» και μετά την Πεντηκοστή, «εν».

   Το Άγιο Πνεύμα κατοικεί σε κάθε έναν που έχει αναγεννηθεί και αυτό γιατί… «Εάν τις δεν έχει το Πνεύμα του Χριστού, ούτος δεν είναι Αυτού» και «Ουδείς δύναται να είπη Κύριον Ιησούς, ειμή διά Πνεύματος Αγίου». Έτσι, το Άγιο Πνεύμα κατοικεί σε κάθε πιστό παιδί του Θεού! Όμως, ενώ κατοικεί σε κάθε παιδί του Θεού, ο τρόπος που κατοικεί, είναι διαφορετικός! Σε μερικούς πιστούς είναι απλά «Φιλοξενούμενος»και σε άλλους ο Πραγματικός Κύριος! Σ’ άλλους διευθύνει εξολοκλήρου το  πνεύμα την ψυχή και το σώμα και σ’ άλλους όχι!

   Όμως ο Κύριος θέλει να έλθει όχι σαν «επισκέπτης», αλλά σαν ΟΙΚΟΔΕΣΠΟΤΗΣ! Όσο περισσότερο Τον γνωρίζω (και τον αφήνω να με γνωρίσει, = γνωρίζω τον εαυτό μου), τόσο περισσότερο χώρο θα του δίνω να κατοικεί και θα Τον αφήνω να «στολίζει» το σπίτι μου όπως Του αρέσει! Τα «στολίδια – έπιπλα»  είναι ο ΚΑΡΠΟΣ και τα ΧΑΡΙΣΜΑΤΑ! Το Άγιο Πνεύμα θέλει να εκφράζει μέσα μας τη ζωή του Πατέρα και του Υϊού!

   Ένα από τα μυστικά του ανθρώπου κατά την καρδιά του Θεού ήταν, «…μάθε τους στοχασμούς μου!…». Αυτή η κατοίκηση του Πνεύματος, είναι μια πηγή πλήρους ικανοποίησης και μόνιμης ικανοποίησης! (Ιωάν 4:14). Όλες οι άλλες «ικανοποιήσεις», είναι πρόσκαιρες, μικρής διάρκειας, που κάνουν την ψυχή να ξαναδιψάσει! Αλλά το νερό που δίνει ο Ιησούς, το Άγιο Πνεύμα, γίνεται μια πηγή που αναβλύζει αιώνια και υπάρχουν παράλληλα, «ποταμοί ύδατος ζώντος!»ωάν. 7:37-39). Είναι σπουδαίο να έχεις στη διάθεσή σου μία «πηγή» που να τη φέρνεις πάντα μαζί σου, που να είναι μέσα σου ανεξάντλητη, που να γεμίζει χαρά και ικανοποίηση και να σε ανανεώνει. Τότε γίνεσαι ανεξάρτητος από τις περιστάσεις και τις συνθήκες! Λίγο ενδιαφέρει αν είσαι πλούσιος ή με οικονομικές δυσκολίες, παντρεμένος ή ανύπαντρος, σε αναγνωρίζουν ή όχι κ.λπ. Η πηγή της χαράς είναι μέσα σου και πάντοτε αναβλύζει, ακόμα και σε περιπτώσεις αρρώστιας και θανάτου!

Καμιά φορά αναβλύζει με περισσότερη δύναμη τότε!

   Πραγματικά, ο Κύριος Ιησούς ήλθε να δώσει: «ωραιότητα αντί της στάχτης, στολή αινέσεως και λάδι ευφροσύνης» (Ησαΐας 61:3). Εκείνος που ζει στην πληρότητα της ικανοποίησης του Αγίου Πνεύματος, έχει αποδεσμευτεί από τις τέρψεις και τις ικανοποιήσεις του κόσμου!  Οι «διασκεδάσεις» αυτού του κόσμου, είναι για εκείνους που δεν έχουν γνωρίσει την ικανοποίηση που το Άγιο Πνεύμα χαρίζει!

   Όταν εκείνοι που ομολογούν ότι είναι πιστοί, τρέχουν για να ξεδιψάσουν στις διασκεδάσεις αυτού του κόσμου, τότε ή ΔΕΝ έχουν πάρει ακόμα το Άγιο Πνεύμα, ή η πηγή εμποδίζεται από την αμαρτία! Υπάρχει κάτι στη ζωή, που εμποδίζει τα «ποτάμια» του ζωντανού Νερού να τρέξουν. Θα πρέπει να το βρούμε και να το αφαιρέσουμε και τότε το Άγιο Πνεύμα θα μας πληρώνει και θα μας ικανοποιεί. Και μόνο η σκέψη, ότι μέσα μας κατοικεί – έχει μόνιμη κατοικία ένα τόσο μεγαλοπρεπές ΘΕΙΟ ΠΡΟΣΩΠΟ, πρέπει να μας συγκλονίζει, ώστε η στάση μας να είναι τέτοια, που να μη λυπεί «τον ουράνιο επισκέπτη»! «Και μη λυπείτε το Άγιο Πνεύμα του Θεού…». Με πόση  προσοχή πρέπει να χειριζόμαστε τα σώματά μας και πόσο ευαίσθητοι πρέπει να είμαστε στην αμαρτία, ώστε να αποφεύγουμε κάθε τι που θα μπορούσε να μολύνει το «σπίτι» που Εκείνος κατοικεί! Τι τρώμε, πίνουμε, βλέπουμε, διαβάζουμε!  «…εις δόξαν Θεού».

   Έτσι, το Άγιο Πνεύμα κατοικεί ανεμπόδιστα, σε πιστούς που ζουν ζωή  υπακοής! (Ιωάν. 14:15, 16Πράξ. 5:32). Έχουμε ανάγκη από δυνατή επίσκεψη του Αγίου Πνεύματος, για να γίνουμε περισσότερο υπάκουοι! Το Άγιο Πνεύμα κατοικεί ενεργητικά, στον λυτρωμένο που υπακούει. Το Άγιο Πνεύμα κατοικεί και αναπαύεται εκεί, όπου το θέλημα του Θεού εκτελείται! Το σπίτι μας πρέπει πάντοτε να είναι προετοιμασμένο με την εκτέλεση του Αγίου Του θελήματος. Η υπακοή της αγάπης μας Σ’ Αυτόν, πάντοτε προηγείται της όποιας πλήρωσης με το Άγιο Πνεύμα. Δε γίνεται να θέλω την πληρότητα – πλήρωση, χωρίς να είμαι πρόθυμος για υπακοή. Με «κατάχρηση Χάρης» δεν είναι δυνατή η πλήρωση! Η κατοίκηση του Αγίου Πνεύματος καθιστά τα σώματά μας «Ναό» του Αγίου Πνεύματος – Θεού! Το Αίμα του Αμνού καθαρίζει αυτό το «Ναό» και το Άγιο Πνεύμα αποκαθιστά  (με την ενοίκηση – κατοίκηση), το Θρόνο του Θεού, στην καρδιά του ανθρώπου. 

   Ο Κύριος εμπιστεύεται «το θησαυρό Του εις οστράκινα σκεύη!». Ο Παράκλητος που έρχεται και κατοικεί μέσα μου, είναι Πρόσωπο και Θεός, αλλά εγώ είμαι ένα αγγείο ανθρώπινο! Εκεί όμως συγκαταβαίνει να κατοικήσει! Ο Θεός έρχεται στην καρδιά μας και την καθιστά Ναό Του! Αυτή η κατοίκηση, φυσικά, προϋποθέτει και συνοδεύει την Κυριότητα του Ιησού Χριστού στη ζωή μου (Α’ Κορ. 6:19,20). Όσο πιο πολύ καταλαβαίνω ότι είμαι «Ναός του Αγίου Πνεύματος», τόσο πιο πολύ εννοώ ότι δεν ανήκω στον εαυτό μου! Η αφιέρωση ακολουθεί πάντα τη γνώση και την αποκάλυψη. Η αποκάλυψη είναι το πρώτο βήμα για την αγιότητα και η αφιέρωση το δεύτερο. Το γνήσιο της αφιέρωσής μας, και της Κυριότητας Του, θα δοκιμαστεί!

   Και κυρίως, σε τομείς που ο διάβολος είχε πλήρη εξουσία και που αποφασίσαμε να τους παραχωρήσουμε στον Χριστό! Αν περάσω το τεστ  έρχεται ευλογία! Αυτή η δοκιμή είναι άμεση και περιοδική. Εγώ όμως ζω πλέον στη μεγάλη απόφαση που πήρα κάποια στιγμή. Το Άγιο Πνεύμα δεν μπορεί να εργαστεί ανεμπόδιστα, αν η ΚΥΡΙΟΤΗΤΑ του Χριστού δεν είναι μια καθημερινή πραγματικότητα! Η αφιέρωσή μας, συχνά κολλάει σε κάτι συγκεκριμένο, που ο Κύριος ζητάει, αλλά εμείς το κρατάμε! Το δίνω, παίρνω τη θέση του δούλου, για να πάρει τη θέση του Κυρίου! Παράδοση, όχι στο έργο Του, αλλά στο θέλημά Του μέσα στο έργο Του!

   Ας θυμηθούμε, πως ο Κύριος μίλησε «για τον Ναό του Σώματός Του» = ένα σώμα = το δικό Του, στο οποίο το Άγιο Πνεύμα θα κατοικούσε και θα ενεργούσε ανεμπόδιστα. Αυτό αποτελεί και τη μεγάλη προοπτική για την Εκκλησία. Ότι έκανε το Άγιο Πνεύμα στην ανθρώπινη φύση του Κυρίου (στο σώμα), θέλει να κάνει και στην ΕΚΚΛΗΣΙΑ = ΣΩΜΑ ΤΟΥ! (στη ζωή της Εκκλησίας). Ο Πατέρας που κατοικούσε στον Ιησού, θέλει να κατοικεί και στον λυτρωμένο. Αυτό γίνεται διά του Αγίου Πνεύματος. Το Άγιο Πνεύμα και το  πνεύμα του Ιησού ήταν σε τέλεια αρμονία! Τέτοια αρμονία επιθυμεί ο Θεός να έχουμε και εμείς!  – «…Ανανία! …ιδού εγώ!». Άμεση λήψη, συντονισμός στη συχνότητα του Ουρανού, δίχως «παράσιτα»!

   Να γιατί μιλάει η Αγία Γραφή για το Πνεύμα του Χριστού μέσα μας! Ο Αναστημένος, Δοξασμένος Χριστός έρχεται διά του Αγίου Πνεύματος, να κατοικήσει μέσα στον πιστό! Όπως η ζωή Του φανέρωνε τον Ουράνιο Πατέρα, έτσι και η δική μας ζωή υπάρχει για να φανερώνει τον Πατέρα και τον Υϊό! => «πρέσβεις Χριστού».

   Η Εκκλησία οικοδομείται και αυξάνει συλλογικά σε «κατοικητήριον του Θεού διά του Πνεύματος»! Κατά κάποιο τρόπο ο Δοξασμένος Χριστός ενσαρκώνεται» τώρα στην Εκκλησία! Η πλήρης εκπλήρωση = στον Ουρανό! (Αποκ. 21:3). Έτσι ο ερχομός του Αγίου Πνεύματος, είναι το μεγάλο συμφέρον της Εκκλησίας! Η αναχώρησή Του κέρδος και όφελος για τους μαθητές. Στη σωματική παρουσία Του η κοινωνία τους μαζί Του ήταν ελλιπής! (Όταν απομακρυνόταν σταματούσε ή όταν πέθανε!). Τώρα όμως το Άγιο Πνεύμα κατοικεί, μένει μόνιμα μέσα μας και μορφώνει τον Χριστό. Ο Χριστός διά του Αγίου Πνεύματος γίνεται η ζωή ή η δύναμη του πιστού και της Εκκλησίας.

   Το Άγιο Πνεύμα αυξάνει και πολλαπλασιάζει στην Εκκλησία, ό,τι ο Ιησούς Χριστός ήταν για τους Δώδεκα μαθητές! Όσον αφορά Εκείνον, η επικοινωνία Του μαζί μας είναι συνεχής και αδιάκοπη! Δεν υπάρχει περίπτωση να ακούσεις… «γραμμή κατειλημμένη» ή «…αναμείνατε στο ακουστικό σας». Εξαρτάται από μας! Κάθε πιστός τώρα μπορεί να γίνει «ο μαθητής τον  οποίο ηγάπα ο Κύριος!»

    Ο Κύριος έπρεπε να φύγει σωματικά, γιατί η σωματική Του παρουσία δεν μπορούσε να φέρει την  πνευματική ενοίκηση – κατοίκηση! Η Εκκλησία γνωρίζει σήμερα τον Χριστό, όχι «κατά σάρκα», αλλά εν τη δυνάμει του Αγίου Πνεύματος! Το Άγιο Πνεύμα θέλει να μας ικανώσει, να βλέπουμε πνευματικά τον Ιησού Χριστό, Κύριο και Δοξασμένο! (Εβρ. 2:8,9) – «…βλέπομεν…». Όταν το Άγιο Πνεύμα δοξάζει τον Ιησού μέσα μας, Τον αποκαλύπτει σε μας Δοξασμένο. Το Άγιο Πνεύμα εξυψώνει τον Χριστό και θέλει εμένα γι’ αυτό!

  1. Το Άγιο Πνεύμα εξυψώνει τον Χριστό και ο πιστός λατρεύει!
  2. Καθώς ο Χριστός εξυψώνεται, ο πιστός ταπεινώνεται και υποτάσσεται!

   Υποταγή ελεύθερη, ταπεινή παραχώρηση. Ή θα βοηθήσω, ή θα εμποδίσω την επιθυμία αυτή του Αγίου Πνεύματος!

   Πριν το Άγιο Πνεύμα έλθει να ελέγξει τον κόσμο για αμαρτία, έρχεται να κατοικήσει, να πληρώσει  τους λυτρωμένους του Κυρίου. Κατοικεί σε αυτούς και μέσω αυτών ελέγχει τον κόσμο. Έχοντας ένα «κατοικητήριο», το Άγιο Πνεύμα ελέγχει τον κόσμο! Κατοικεί στους πιστούς και εργάζεται με αυτούς. Έρχεται σε μας, ώστε με μας να φθάσει άλλους. Το Χρίσμα του Κυρίου είναι τώρα στην Εκκλησία!  (Ησ. 61:1). Ελέγχει λοιπόν τον κόσμο, ενώ κατοικεί στην Εκκλησία! Το Άγιο Πνεύμα κατοικεί μέσα μας και θέλει να είμαστε «… Του Πνεύματος!» (Ρωμ. 8:9). Εσύ είσαι; Το Άγιο Πνεύμα κατοικεί και εργάζεται στον πιστό. «Είναι το θέλειν και το ενεργείν!» Το Άγιο Πνεύμα κατοικεί στον πιστό για να εφαρμόζει το έργο της Απολύτρωσης στη ζωή του. Στο ερώτημα που έκαναν στον Ψαλμωδό, στην Καινή Διαθήκη: «Πού είναι ο Θεός σου;», η απάντηση τώρα είναι: «Μέσα μου!» Εκεί βρίσκεται και εκεί εργάζεται! Ο Θεός μέσω του Αγίου Πνεύματος είναι «…το θέλειν και το ενεργείν!». Αυτά τα δύο απαρέμφατα είναι «σιαμαίες πνευματικές αδελφές!» για ένα ευλογημένο περπάτημα. Αν το Άγιο Πνεύμα που κατοικεί στον πιστό ΔΕΝ ΕΜΠΟΔΙΖΕΤΑΙ από τον πιστό, τότε παράγει πείνα και δίψα, επιθυμία για άγια ζωή και δικαιοσύνη. Επιθυμία για συγχώρηση, προσευχή, μελέτη, μαρτυρία, αγάπη. Ο πιστός, όχι μόνο πρέπει να επιθυμεί, αλλά και να ευλογεί. Είναι ο Θεός που θέλει και μπορεί να εκτελέσει, σε μας και με μας, «περισσότερα από όσα ζητούμε ή νοούμε».